Calibrarea in NLP

Calibrare in NLP

 

Inseamna a determina si a utiliza in comunicare, comportamentul extern si sistemul de limbaj al celui cu care se comunica. Invatam sa calibram nu pentru a manipula, ci pentru a intelege si comunica mai bine, caci ceea ce se afla la interior se reflecta la exterior.

 

In calibrare sunt trei mari directii care se pot folosi:

  1. Pozitia corpului, postura, gesturi etc.
  2. Ritmul respiratiei si tipul de respiratie, superficiala sau profunda (diafracmatica)
  3. Expresiile faciale; ticuri, miscarea ochilor, a buzelor etc.

Cum sa exersam? Pentru o calibrare usoara, exercitiul este indispensabil. Nu incercati sa mergeti in toate cele trei directii. Alegeti sa exersati o directie. O puteti face cand discutati cu un prieten sau chiar cand stati pe scaun in metrou, calibrati o persoana aflata pe randul opus de scaune.

Atentie, calibrarea nu trebuie sa deranjeze. Am cunoscut candva pe cineva care, cred ca din tot studiul NLP-ului, invatase sa copieze cu incapatanare postura si expresiile. Nu numai ca era obositor sa vezi pe cineva care incearca sa te copieze ca o oglinda dar nici nu reusea sa aiba fraze foarte coerente datorita expresiilor mele care nu se potriveau cu sistemul lui de alegere a cuvintelor. De fiecare data parca vorbeam cu un mim.

Acest exercitiu este foarte bun, chiar daca nu va doriti sa deveniti experti in calibrare, dar va va creste atentia la conversatie si nu o sa va mai ascultati propriile ganduri.

In general toti oamenii sunt predictibili dupa o calibrare anterioara, acesta este motivul pentru care cei mai multi jucatori profesionisti de poker poarta sepci si ochelari de soare care ii ajuta sa-si ascunda fata sau politicieni care vin la pupitru se agata de acesta si citesc un discurs fara sa ridice ochii din hartii.

Sunt persoane mai greu de citit, dar nu imposibil si sunt si persoane ca mine care pentru ochiul avizat sunt o explozie de sentimente, usor de citit pe fata mea, dar dupa o calibrare.

Cum sa exersezi calibrarea in cadrul unui interviu:

Sa presupunem ca vreti sa angajati pe cineva si probabil ca va fi de mare ajutor sa determinati cand este o informatie pe care si-o aminteste sau pe care o creeaza.

  1. Puneti 5-10 intrebari pe care va asteptati sa raspunda cu da. Identificati miscarea ochilor, schimbarea respiratiei, schimbari in culoare pielii. Atentie totusi aici. Uneori inrosirea obrajilor poate sa fie interpretata ca o emotie puternica sau minciuna. Daca nimeriti pe cineva ca mine care se inroseste cand intra de la frig la caldura si invers, sau cand este foarte concentrat sau cand nu are rabdare etc. Acum cand scriu aceste articole si concentrarea mea este foarte ridicata si obrajii mei au o intense nuanta trandafirie. Poetic nu-i asa?
  2. Puneti tot atatea intrebari la care va asteptati sa raspunda cu nu. Identificati schimbarile vizibile si subtile de mimica, respiratie etc. Tot asa cum ati facut mai sus.
  3. Apoi puneti intrebari la care nu stiti raspunsul pentru a analiza diferentele.

Calibrarea este o arta. Uneori chiar daca credeti ca un raspuns nu este tocmai sincer poate sa fie determinat de o intrebare pe care cel cu care discutati nu o intelege. Pentru astfel de cazul puneti intrebari ajutatoare.

 

 

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *